KAPITAŁ POCZĄTKOWY

Aktualności, Piątek, 31 stycznia 2020

 

KAPITAŁ POCZĄTKOWY

Eugeniusz Jarosik

Ostatni rok VI kadencji Naczelnej Izby Aptekarskiej zapowiadał dobry czas dla  polskiego aptekarstwa.

Prof. Marian Zembala, następca Bartosza Arłukowicza na stanowisku ministra zdrowia, na spotkaniu z przedstawicielami NIA 21 lipca 2015 r. z zainteresowaniem pochylił się nad postulatami Naczelnej Izby Aptekarskiej i zaproponował skoncentrowanie się w pierwszej kolejności na koncepcji mapy potrzeb farmaceutycznych oraz wprowadzeniu do polskiego porządku prawnego kryteriów demograficznych i geograficznych przy wydawaniu zezwolenia na prowadzenie apteki. Pomysł ten wraz z projektem konkretnych przepisów ówczesny wiceprezes Naczelnej Rady Aptekarskiej dr n. farm. Marek Jędrzejczak przedstawił w sierpniu 2015 r. podczas konferencji na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym.

Zespół pracujący nad projektem ustawy o izbach aptekarskich i zawodzie farmaceuty, któremu przewodniczył dr Marek Jędrzejczak, zakończył działalność. Projekt ustawy przygotowany przez Naczelną Izbę Aptekarską porządkował w jednym akcie prawnym wymagania kwalifikacyjne uprawniające do podejmowania i wykonywania zawodu farmaceuty, zasady dostępu do wykonywania zawodu farmaceuty, wymogi formalne, które muszą być spełnione w przypadku świadczenia przez farmaceutów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej usług w tym zakresie oraz zasady doskonalenia zawodowego. Projekt konsultowany z okręgowymi izbami aptekarskimi, odzwierciedlający faktyczne oczekiwania polskich farmaceutów, przygotowany został z myślą o przekazaniu go nowemu kierownictwu Ministerstwa Zdrowia. Tak też się stało – projekt ustawy został przedstawiony ministrowi Konstantemu Radziwiłłowi na spotkaniu z przedstawicielami NIA w grudniu 2015 r., a następnie na specjalnym posiedzeniu senackiej Komisji Zdrowia 13 stycznia 2016 r. Nowego ministra zdrowia udało się również przekonać do poparcia idei „apteki dla aptekarza”, zakładającej  wprowadzenie zasady, że aptekę mogą prowadzić wyłącznie farmaceuci lub spółki kontrolowane przez farmaceutów. Swoje poparcie dla tej regulacji minister Konstanty Radziwił, który zapoznał się z propozycją konkretnych przepisów opracowanych w NIA i przetłumaczoną na język polski ustawą porządkującą kwestie własnościowe na węgierskim rynku aptek, wyraził podczas wystąpienia na Krajowym Zjeździe Aptekarzy w Jachrance.

Bezprecedensowym wydarzeniem było specjalne posiedzenie  Komisji Zdrowia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej poświęcone sytuacji ekonomicznej aptek oraz problemom związanym z dostępem aptek i ich pacjentów do leków refundowanych, które dzięki przychylności marszałak Senatu dr. Stanisława Karczewskiego i przewodniczącego senackiej komisji dr. Waldemara Kraski zorganizowane zostało z inicjatywy Naczelnej Izby Aptekarskiej w dniu 13 stycznia 2016 r. Senatorowie i przedstawiciele strony rządowej, w tym ówczesny wiceminister zdrowia Krzysztof Łanda, nie tylko wysłuchali prezentacji przygotowanych przez NIA, ale i zapoznali się z treścią proponowanych przez samorząd aptekarski przepisów prawnych. Najważniejsze postulaty samorządu aptekarskiego, nazwane „PAKTEM DLA FARMACJI”, dotyczyły praw polskich pacjentów, podstaw funkcjonowania aptek jako placówek ochrony zdrowia publicznego oraz zasad wykonywania zawodu farmaceuty. Prezes NRA Grzegorz Kucharewicz zwrócił się do parlamentarzystów i rządu Rzeczypospolitej Polskiej o podjęcie pilnych prac legislacyjnych w celu uchwalenia przepisów mających poprawić sytuację polskich aptek. Przewodniczącemu senackiej Komisji Zdrowia i ministrowi zdrowia przekazano projekty ustaw uwzględniających niektóre propozycje zawarte w „Pakcie dla farmacji”.

Były też inne sukcesy. We współpracy z Centrum Systemów Informacyjnych powstał wreszcie Centralny Rejestr Farmaceutów (koordynowałem te działania ze strony NIA). Samorząd aptekarski skutecznie sprzeciwił się próbom zmiany przepisów dotyczących zakazu reklamy aptek. Tylko dzięki interwencji przedstawicieli Naczelnej Izby Aptekarskiej z ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, wprowadzającej poprawki do ustawy - Prawo Farmaceutyczne, wykreślona została poprawka nakładająca wysokie kary na apteki nieprzestrzegające obowiązkowego rozkładu godzin pracy.

Przypominając te fakty, chcę podkreślić, jakim kapitałem dysponowały nowe władze NIA, przejmując samorządowe stery pod koniec stycznia 2016 r. Analiza choćby skutków regulacji wprowadzonych nowelizacją ustawy Prawo farmaceutyczne (tzw. apteka dla aptekarza) dowodzi, że kapitał początkowy został roztrwoniony. Jest ogromny kontrast między samozadowoleniem ustępujących władz NIA a listą spraw niezałatwionych czy wręcz zaniedbanych. Nieporadnie prowadzona kampania wizerunkowa (jeśli farmaceuci cieszą się tak ogromnym zaufaniem w społeczeństwie, to po co ta kampania?) pokazała, że nie wystarczy zdecydować: „zróbmy coś”, ale trzeba jeszcze mieć wizję, strategię i umiejętności. Obserwatorzy i uczestnicy życia politycznego, w tym niektórzy parlamentarzyści, krytycznie oceniają działania przedstawicieli NIA w Sejmie i Senacie (zabrakło zdecydowanego stanowiska samorządu na kilku ważnych posiedzeniach komisji sejmowych).

„Z powodu wygranej w wyborach i wyraźnego pokonania konkurenta nie przypisuję sobie wielkich zasług, ponieważ wygrałam rywalizację dzięki rzeczowości programu i wymiernej perspektywie jego realizacji (…)” – napisała prezes NRA Elżbieta Piotrowska-Rutkowska w liście skierowanym do farmaceutów (luty 2016 r.). Strona internetowa, na której powinien być opublikowany ten list, jest obecnie niedostępna.

Spes ultima moritur.     

Przedstawiciele Naczelnej Izby Aptekarskiej (Eugeniusz Jarosik, Elżbieta Waniewska, prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej Grzegorz Kucharewicz, wiceprezes NRA Marek Jędrzejczak, Krzysztof Baka i Alina Fornal) na spotkaniu z Ministrem Zdrowia prof. Marianem Zembalą i Podsekretarzem Stanu w Ministerstwie Zdrowia Igorem Radziewiczem-Winnickim w lipcu 2015 r.

                                       

  • FitProfit

Proszę czekać... Proszę czekać...