Kampania wizerunkowa zawodu farmaceuty - informacja NIA i stanowisko Prezydium Wlkp. ORA

Aktualności, Czwartek, 18 kwietnia 2019

 

Poniżej zamieszczamy link do informacji Naczelnej Izby Aptekarskiej o rozpoczynającej się kampanii wizerunkowej zawodu farmaceuty oraz stanowisko Prezydium Wielkopolskiej Okręgowej Rady Aptekarskiej z dnia 7 stycznia 2019 r. w sprawie uchwały Naczelnej Rady Aptekarskiej z dnia 4 grudnia 2018 r. dotyczącej tej kampanii.

https://www.nia.org.pl/2019/04/11/po-pierwsze-farmaceuta-ruszyla-kampania-wizerunkowa-zawodu-farmaceuty/

 

 

Stanowisko

Prezydium Wielkopolskiej Okręgowej Rady Aptekarskiej

z dnia 7 stycznia 2019 r.

w sprawie uchwały Naczelnej Rady Aptekarskiej z dnia 4 grudnia 2018 r.

dotyczącej kampanii wizerunkowej zawodu farmaceuty

 

Prezydium Wielkopolskiej Okręgowej Rady Aptekarskiej po zapoznaniu się z uchwałą Naczelnej Rady Aptekarskiej z dnia 4 grudnia 2018 roku dotyczącą kampanii wizerunkowej zawodu farmaceuty wyraża zaniepokojenie możliwością przygotowania i prowadzenia tej kampanii we współpracy z Fundacją Aflofarm, co przewiduje §2 pkt 2 ww. uchwały.

Należy podkreślić, że zgodnie z art. 24 Kodeksu Etyki Aptekarza Rzeczypospolitej Polskiej: „Aptekarz zachowuje dobre obyczaje i dobrą praktykę apteczną w kontaktach z przedstawicielami przemysłu farmaceutycznego i nie angażuje się w działania mogące narazić autorytet zawodu lub zawieść zaufanie publiczne”. Wątpliwa pod względem etycznym jest, naszym zdaniem, koncepcja budowania przez Naczelną Izbę Aptekarską prestiżu zawodu farmaceuty w ścisłej współpracy z fundacją powiązaną finansowo z firmą Aflofarm, której produkty i działania promocyjno-reklamowe są co najmniej kontrowersyjne, a niekiedy wprowadzają pacjentów w błąd. „Detusan” zwalczający „kaszel palacza” (nie ma takiej jednostki chorobowej), „Halitomin” (w reklamie wymienia się nieznaną jako jednostka chorobowa halitozę), „Restonum” – preparat przeznaczony dla osób dotkniętych „zespołem niespokojnych nóg”, „FluControl” (producent zachwala, że preparat zawiera „dużą” dawkę paracetamolu) – to przykłady marketingowej kreatywności firmy, z którą ma być kojarzony wizerunek farmaceuty wykonującego zawód zaufania publicznego.

Podejmując wspomnianą wyżej uchwałę, Naczelna Rada Aptekarska nie dysponowała żadnymi materiałami dotyczącymi proponowanej kampanii wizerunkowej, jej kosztów i źródeł finansowania. Uniemożliwiło to ocenę strategii promocyjnej i merytoryczną dyskusję na temat skutecznych metod promowania zawodu farmaceuty. Naszym zdaniem, podmiotem, który odniesie największą korzyść z proponowanej przez Naczelną Izbę Aptekarską kampanii wizerunkowej, będzie firma Aflofarm. To w budowaniu marki tej firmy i jej produktów, głównie suplementów diety, wezmą udział farmaceuci i reprezentująca ich NIA. Nie znając założeń kampanii, nie sposób jest mówić o tym, czy i w jakim zakresie budowany będzie wizerunek farmaceuty oraz czy nie będzie on użyty do promowania konkretnych produktów leczniczych, wyrobów medycznych czy suplementów diety.

Uważamy, że prestiż zawodu farmaceuty może podnieść jedynie współpraca z szeroko znanymi ze swojego profesjonalizmu i wysokiej jakości produktów firmami innowacyjnymi, oferującymi nowoczesne leki i technologie medyczne, a także z wydziałami farmaceutycznymi uczelni medycznych. Przede wszystkim jednak współpraca winna być poprzedzona jasno wyznaczonymi celami kampanii i określeniem, czego w kampanii być nie może, na przykład promocji firmy farmaceutycznej czy konkretnego produktu leczniczego.

  • FitProfit

Proszę czekać... Proszę czekać...