Radca prawny ŁUKASZ ŚWIDERSKI
JAK SPRZEDAĆ LUB KUPIĆ APTEKĘ (II)
Sprzedaż apteki – zagadnienia istotne dla sprzedającego
W każdej transakcji sprzedaży występują przynajmniej dwie stron. Nie inaczej jest też w przypadku sprzedaży apteki. Sytuacja prawno-biznesowa kupującego i sprzedającego kształtuje się odmienianie. W niniejszym artykule (w poprzednim wydaniu „Farmacji Wielkopolskiej” ukazała się pierwsza część cyklu tekstów poruszających zagadnienia związane ze sprzedażą lub zakupem apteki ogólnodostępnej) skupię się na zagadnieniach istotnych z punktu widzenia sprzedającego.
I. Kto może kupić aptekę ogólnodostępną
Jednym z warunków przeniesienia zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej jest spełnianie przez kupującego wymagań wskazanych w ustawie z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (Dz.U. 2024.686 t.j.) (dalej: PF). Art. 104a PF (regulujący procedurę przeniesienia zezwolenia na prowadzenie apteki) wskazuje, że nabywca apteki musi spełniać wymagania, o których mowa w art. 99 ust. 3, 3a, 4-4b i art. 101 pkt 2-5 PF. Oznacza to, że nabywca:
1) nie może prowadzić lub wystąpić z wnioskiem o wydanie zezwolenia na prowadzenie hurtowni farmaceutycznej lub hurtowni farmaceutycznej produktów leczniczych weterynaryjnych;
2) nie może zajmować się pośrednictwem w obrocie produktami leczniczymi lub wystąpił z wnioskiem o wpis do Krajowego Rejestr Pośredników w Obrocie Produktami Leczniczymi;
3) nie może prowadzić na terenie województwa więcej niż 1% aptek ogólnodostępnych albo podmioty przez niego kontrolowane w sposób bezpośredni lub pośredni, w szczególności podmioty zależne w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów, nie mogą prowadzić łącznie więcej niż 1% aptek na terenie województwa;
4) nie może być członkiem grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, której członkowie prowadzą na terenie województwa więcej niż 1% aptek ogólnodostępnych;
5) nie może być wspólnikiem, w tym partnerem, w spółce lub spółkach, które prowadzą łącznie co najmniej 4 apteki ogólnodostępne lub;
6) nie może prowadzić co najmniej 4 aptek ogólnodostępnych albo podmiot lub podmioty przez niego kontrolowane w sposób bezpośredni lub pośredni, w szczególności podmiot lub podmioty zależne w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów, nie mogą prowadzić co najmniej 4 aptek ogólnodostępnych;
7) nie może być członkiem grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, której członkowie prowadzą łącznie co najmniej 4 apteki ogólnodostępne;
8) nie może wchodzić w skład organów spółki posiadającej zezwolenie na prowadzenie hurtowni farmaceutycznej lub zajmującej się pośrednictwem w obrocie produktami leczniczymi;
9) musi być farmaceutą posiadającym prawo wykonywania zawodu, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą lub spółką jawną lub spółką partnerską, której przedmiotem działalności jest wyłącznie prowadzenie aptek i w której wspólnikami (partnerami) są wyłącznie farmaceuci posiadający prawo wykonywania zawodu albo uczelnia prowadząca kształcenie na kierunku farmacja;
10) jest obowiązany zatrudnić kierownika apteki;
11) w sytuacji, w której jest lekarzem lub lekarzem dentystą, musi przedstawić oświadczenie o niewykonywaniu zawodu lekarza;
12) nie może być podmiotem, któremu w okresie 3 lat przed dniem złożenia wniosku (o przeniesienie zezwolenia na prowadzenie apteki) cofnięto zezwolenie na wytwarzanie lub import produktów leczniczych lub produktów leczniczych weterynaryjnych, prowadzenie apteki lub hurtowni farmaceutycznej;
13) nie może być podmiotem, który w okresie 3 lat przed dniem złożenia wniosku (o przeniesienie zezwolenia na prowadzenie apteki) został skreślony z Krajowego Rejestru Pośredników w Obrocie Produktami Leczniczymi;
14) nie może posiadać zezwolenia albo wystąpić z wnioskiem o wydanie zezwolenia na wytwarzanie lub import produktu leczniczego albo produktu leczniczego weterynaryjnego;
15) nie może wykonywać działalności leczniczej albo wystąpić z wnioskiem o wpis do rejestru podmiotów prowadzących działalność leczniczą;
16) musi dawać rękojmię należytego prowadzenia apteki;
17) nie może być podmiotem, na który w okresie 3 lat przed dniem złożenia wniosku (o przeniesienie zezwolenia na prowadzenie apteki) nałożono karę pieniężną na podstawie art. 127 PF (prowadzenie hurtowni farmaceutycznej, aptek ogólnodostępnej i punktu aptecznego bez zezwolenia), art. 127b PF (naruszenie przepisów związanych z wywozem lub zbyciem leków za granicę) lub art. 127c PF (naruszenie obowiązków związanych ze zbywaniem określonych produktów i wyrobów wyłącznie do aptek, punktów aptecznych oraz zakładów leczniczych).
Wszystkie wyżej wskazane obowiązki/wymagania musza być spełnione łącznie, aby na nabywcę (kupującego) przeniesione zostało zezwolenie na prowadzeni apteki. Powyższe okoliczności oczywiście badane są przez właściwego wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego (dalej: WIF) na etapie postępowania w przedmiocie przeniesienia zezwolenia, jednak sprzedający powinien na samym początku procesu sprzedaży sprawdzić, czy potencjalny kupujący je spełnia.
Przy użyciu powszechnie dostępnych rejestrów możliwe jest sprawdzenie większości ww. warunków, jednak wymaga to posiadania niezbędnej wiedzy prawniczej (na przykład w zakresie spółek i rejestru przedsiębiorców) oraz czasu i biegłości w posługiwaniu się tymi narzędziami.
ŁUKASZ ŚWIDERSKI
Radca prawny Wielkopolskiej Okręgowej Izby Aptekarskiej w Poznaniu
Cały artykuł radcy prawnego Łukasza ŚWIDERSKIEGO dostępny jest w numerze 29. „Farmacji Wielkopolskiej”, dostępny na stronie internetowej: https://www.farmacjawielkopolska.pl/farmacja/23.html